ماهواره ملی «فجر» با موفقیت به فضا پرتاب شد و در مدار زمین قرار گرفت

۱۳ بهمن ۱۳۹۳؛

ماهواره فجر با موفقیت به فضا پرتاب شد و در مدار قرار گرفت.

طراحی و ساخت این ماهواره، محصول همکاری متخصصان سازمان هوافضای وزارت دفاع و شرکت صنایع الکترونیک ایران و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی از جمله شرکت دیده پرداز صبا بوده است.

این ماهواره نخستین ماهواره ساخت این کشور است که قابلیت تغییر مدار دارد و عمر آن بیشتر از ماهواره‌های قبلی است. ماهواره فجر به کمک رانشگر گاز سرد می‌تواند ارتفاع خود را افزایش دهد و در مدار بالاتری مستقر شود.

ماهواره فجر با سه ماهواره‌ای که قبلا در مدار قرار گرفته (ماهواره های امید، رصد و نوید) تفاوت اساسی دارد چون با استفاده از این میكروموتورها می‌تواند مدار خود را تغییر دهد و از مدار ۲۵۰ تا ۴۵۰ کیلومتر بیضوی به مدار ۴۵۰ کیلومتر دایره‌ای برود.

ماهواره فجر که مدل پیشرفته‌تر ماهواره امید است، ۵۰ كیلوگرم وزن و قابلیت های یك “رادار حرفه ای” را دارد و از سلول های خورشیدی برای شارژ باتری و تولید توان و قرار گیری در مدارهای بالاتر استفاده می‌کند.

مأموریت این ماهواره انتقال مداری، عکسبرداری (با قابلیت تفكیك ١٠٠٠ تا ۵۰۰ متر) برای نقشه برداری و هواشناسی و ماموریت‌های تحقیقاتی عنوان شده است.

ماهواره فجر را ماهواره‌بر سفیر فجر (۱-ب) در مدار قرار داده که قابلیت حمل ماهواره را تا وزن ۵۰کیلوگرم در مدار بیضوی ۳۰۰-۴۵۰ کیلومتری دارد.